Social Media

LinkedIn contentwise het nieuwe Facebook?
5 tips voordat je op ‘plaatsen’ klikt.

Ik kan mij de opkomst van social media nog herinneren. Sterker nog: toen ik mijn vrouw ontmoette, ‘voegde ze mij toe’ aan vriendennetwerk Hyves. We lieten af en toe een ‘krabbel’ achter op elkaar profiel. En van het één kwam het ander…

Een vriendin tikte mij destijds op de vingers vanwege de naar haar mening té openbare communicatie die we erop na hielden op Hyves. Afspreken om naar de bioscoop te gaan via social media, dat doe je toch niet? Dat hou je privé! Inmiddels doen we niet anders. Zodra een relatie is verbroken, deelt iemand dat als eerste op Facebook nog voordat hij z’n vrienden belt. Concertbezoek? Bij voorkeur het hele concert live streamen via Facebook, zodat je vrienden kunnen meegenieten. Tot zover de persoonlijke social media.

LinkedIn is hot! Was het jaren geleden niets meer dan een digitale kaartenbak, LinkedIn ontpopte zich afgelopen jaar tot hét zakelijke platvorm om zakelijke contacten te onderhouden en nieuws en relevante content te delen. Dat komt mede doordat LinkedIn eindelijk begint te leren hoe je een gebruikersvriendelijke interface bouwt. Vanuit de ‘be good & tell it’ gedachte publiceren zelfs de meest saaie kantoormuizen regelmatig content.

Afbeelding: giphy.com

Alleen … ik ben bang dat sommigen regelmatig het ‘be good’ vergeten en vooral ‘tell it’ in de praktijk brengen. Vanuit mijn automotive achtergrond volg ik veel autobedrijven. Die lijken als strategie te hebben om alles maar dan ook echt álles van elkaar ‘interessant’ te vinden en te delen. Maar moet je als CEO van een grote dealerorganisatie echt alles stelselmatig delen? Ook de zoveelste foto waarop een klant de sleutel na een ‘geslaagd werkplaats bezoek’ weer in ontvangst neemt? Wat voegt dat nou toe?

Moet je als CEO álles delen wat je medewerkers op LinkedIn plaatsten? Ik denk het niet…

5 tips voor LinkedIn

Daarom 5 LinkedIn tips zodat jouw berichten waardevoller zijn en dus beter gelezen worden.

Tip 1. Blijf dicht bij jezelf en wees relevant

De meeste social media campagnes mislukken omdat iemand in de boardroom roept: wij moeten ook iets met LinkedIn’. Het gevolg: het wordt inderdaad ‘iets met LinkedIn’ zonder een doordachte strategie. Daarom twee basisvoorwaarden: blijf dicht bij jezelf en wees relevant.

Ga maar na: het is gemakkelijker en ook vooral leuker om te schrijven over iets dat jou oprecht interesseert of inspireert. Blijf daarom dicht bij jezelf, omdat dit vaak de beste content oplevert. Een oprecht en sympathiek stuk doet het beter dan een zakelijke uiteenzetting over een onderwerp dat je op elke vaksite kunt vinden.

Realiseer je tegelijkertijd het volgende: LinkedIn is een zakelijk platvorm. Jouw volgers zullen zakelijke content van je verwachten. Wees dus relevant: zorg ervoor dat er een gedachte zit achter hetgeen je deelt: schrijf vanuit jouw vakgebied. Speel indien mogelijk in op de actualiteit. Of schrijf over situaties die mensen herkennen. “Ja, dat heb ik ook altijd!”

Tot slot: begin klein. Publiceer liever één keer per maand een goed artikel dat dicht bij jezelf staan en inspeelt op de actualiteit.

Tip 2. Wissel verschillende content af (1/3): tone of voice

Niet elk artikel dat je schrijft hoeft bloedserieus te zijn. Ook voor LinkedIn geldt: neem je werk serieus maar jezelf niet al teveel. Elk vakgebied (marketing, accountancy, advocatuur) heeft droge stof, dat betekent niet dat je ook droog hoeft te schrijven. Humor relativeert en maakt luchtig.

Grappige filmpjes of foto’s doen het goed zolang er een gedachte achterzit en ze niet jouw professionaliteit in het geding brengen. (Foto: Shutterstock. Lees verder onder de foto).

Tip 3: Wissel verschillende content af (2/3): schrijf & deel

Naast zelf schrijven en publiceren kan het bijzonder zinvol zijn om artikelen die jouw expertise onderschrijven te delen. Als jij advocaat bent en de rechtbank publiceert een belangrijke uitspraak met earthshaking jurisprudentie tot gevolg: gewoon delen! Wel met je eigen toelichting of mening erbij natuurlijk…

Iedereen wil geïnspireerd worden. Deel daarom ook rustig content van iemand die jij op een voetstuk plaatst. Een autoriteit op jouw vakgebied. Zelf ben ik gek op Simon Sinek’s why-how-what: hij legt hierin op inspirerende manier uit hoe de merkbeleving rondom Apple anders is dan bij Dell en daarom succesvol. Als merkbouwer bij Das Idee fascineert dat mij. Vooruit, daar komt hij nog een keer (met bijna 5 mln views blijkbaar de moeite waard). (Lees verder onder de videoclip).

Tip 4: Wissel verschillende content af (3/3): media

Tot slot: combineer verschillende soorten media. Kom de ene keer met een nuttig whitepaper (vakkundigheid), de andere keer met een professionele foto van jouw team vlak voor een belangrijke presentatie (we’re only human after all) en een keer daarna een leuke video-animatie waarin lastige materie van jouw vakgebied in hapklare brokken wordt uitgelegd (how to). Kortom, combineer tekst, foto, video, etc.

Tip 5. Verzameltip voor een beter gebruik van LinkedIn

Als laatste tip een aantal praktische zaken om LinkedIn beter voor je te laten werken.

Zorg voor een recente en professionele profielfoto

Open deur? Misschien. Maar onthoudt dat je LinkedIn profiel jouw visitekaartje is. Een goed artikel kan een groot en nieuw publiek bereiken. Sterker nog: dat is wat je wilt. Dan komt een onscherpe après-ski familiefoto gewoon wat minder professioneel over. Vraag daarom jouw collega vandaag nog een nieuwe foto van je te maken. Er zijn zelfs fotografen gespecialiseerd in LinkedIn fotografie.

Schrijf een nieuwe profielsamenvatting

Is de samenvatting op jouw profiel nog scherp en zegt die precies waar jij en jouw bedrijf voor staan? Of ben je intussen jaren verder en staat er bij jou als marketing manager dat jouw specialisme ‘Microsoft Word’ is? Tijd voor een update!

Wijzig de standaard achtergrondvisual

Gebruik jij nog de standaard achtergrondvisual van LinkedIn? Vraag jouw marketingafdeling iets op te maken in de huisstijl van jouw bedrijf en pas deze meteen aan. Samen met de nieuwe profielfoto zit het er meteen een stuk professioneler uit. (Lees verder onder de afbeelding)

Gebruik hashtags & tags

Niet alleen bij jouw samenvatting, maar ook in jouw LinkedIn posts. Wanneer je met trots een project beschrijft met foto’s en video’s dan wil je jouw klant daar natuurlijk in taggen. Begin met het @-teken en typ de eerste letters van de naam. Grote kans dat jouw klant het bericht daardoor sneller ziet en ‘interessant’ vindt of zelfs deelt. Een groter bereik tot gevolg!

Veel succes!