Employer Branding

Met een imago van ‘lik-me-vestje’ kom je d’r dus niet

We horen het dagelijks, ook via de landelijke media. Teveel bedrijven groeien niet langer of niet in het tempo waarop ze dat zouden willen. De reden is niet het gebrek aan ambitie, juist niet. Want niets staat uw ambitie in de weg. Maar de vraag wordt wel steeds vaker of uw organisatie nog wel de juiste talenten aan weet te trekken om die ambitie te realiseren. Ik noem dat voor het gemak maar even het Messi-effect: talent kan kiezen. En ondanks dat de economie booming is hoor ik het dagelijks: het gaat niet goed ….genoeg.

Ik hoor het niet alleen dagelijks maar ik zie het ook. Onlangs liep ik bij een organisatie naar binnen waar gemopperd werd over de waan van de dag. Ze kwamen er maar niet aan toe om gas te geven op belangrijke zaken. Het stellen van prioriteiten was al een doel op zich geworden… De directeur zuchtte nog eens diep en toverde een troostende glimlach op zijn gezicht: “We zijn druk bezig met het werven van een nieuwe medewerker.” Dat was zelfs al in een vergevorderd stadium. Gelukkig maar dacht ik nog. Een paar dagen later vroeg ik hem belangstellend naar de kandidaat. Helaas, de beoogde kandidaat had inmiddels voor een andere partij gekozen.

Er is een ware run op gemotiveerde talenten ontstaan. De vraag wordt steeds vaker hoe je als organisatie aantrekkelijk genoeg kan worden om de juiste mensen aan je te binden. En dat gaat veel verder dan het hoogste bod doen…

Een goed werving en selectiebureau kan natuurlijk wonderen doen, zeker als ze goed in de gaten hebben waar het u om gaat. Maar dan nog, met een imago van ‘lik-me-vestje’ kom je d’r dus niet. Reden om eens over de strategie rondom uw Employer Branding na te denken.

Employer Branding gaat over de doelgroep die in menig marketing- communicatiestrategie te vaak over het hoofd gezien wordt en die juist in deze tijd de essentiële schakel blijkt voor uw groei en ontwikkeling. U heeft dus niet alleen u klanten te bedienen, ook uw (toekomstige) medewerkers vormen de sleutel tot succes.

Veel organisaties zijn bezig om hier een passend antwoord op te formuleren. En dat blijft niet hangen bij commerciële bedrijven. Ook gemeentes en scholen hebben de Human Capital Agenda bovenaan hun lijstje staan. Een aantrekkelijke regio is immers een regio waar mensen volop kansen op ontwikkeling hebben. En datzelfde geldt voor bedrijven…

Hoe nu verder dan? Ik zou zeggen: draai de deur eens op slot, blok uw agenda, verstop uw telefoon en laat de email even wachten. Stel een prioriteit, maak tijd. Ga lekker in uw stoel hangen en sta een stil bij de volgende vragen. Hoe aantrekkelijk is mijn organisatie nou eigenlijk voor mijn medewerkers? En waarom zou een topsporter die het verschil gaat maken voor mijn club kiezen?
Denk even in voetbal, voor de meeste mensen wordt het dan wel helder: kiest Messi voor de IJsselmeervogels? Afgezien van de financiële kant van de zaak?

Misschien is het dus wel tijd om van uw organisatie het FC Barcelona van de zakenwereld te maken. Waarom niet. Zo wordt u de La Pulga in de pels van uw concurrent.

Kom gerust eens een kop koffie drinken.